TELLMANN Østensjøveien 36 N-0667 Oslo
(+47) 22 700 820
Digitale kjøpesignaler vil endre dagligvarebransjen

Digitale kjøpesignaler vil endre dagligvarebransjen

Postet  av   den 23.03.2018 

Tenk deg at du går tom for tannkrem, oppvaskmiddel eller toalettpapir. Du trykker ganske enkelt på en knapp og i løpet av samme dag eller dagen etterpå, er varene på døren. Fremtids-illusjon? Nei.

Amazon.com, verdens største online handlesenter med over 135 milliarder dollar i omsetning, lanserte et konsept for dette allerede for flere år siden. Nå ser det imidlertid ut til at de har kommet frem til en løsning som fungerer. Knappen kan både være en fysisk knapp som overfører kjøpesignalet over WiFi, eller som en digital knapp som lastes ned på din telefon eller nettbrett. Det er grunn til å tro at konseptet vil revolusjonere vårt kjøpemønster som forbrukere og en hel dagligvarebransje når det kommer til Norge om ikke lenge.

Løsningen er fortsatt kun tilgjengelig for Premium-kunder hos Amazon, men det vil nok kun være et spørsmål om tid før også større brukergrupper vil få tilgang handle-knappene. Først kom «Amazon Dash» i en «Dash Button»-utgave; en enkel knapp som monteres på vaskemaskinen, inne i et skap eller hengende i en holder. Som et alternativ til mange knapper, som hver og en må konfigureres før bruk, ble «Dash Wand» lansert. Dette er en veldig liten hånd-skanner som du bruker til å scanne de varene du ønsker å etterfylle, for deretter å trykke på bestillingsknappen. «Wand» kan også brukes ved hjelp av stemmestyring («Bestill toalettpapir» osv.) og som kontroll for styring av lys, temperatur, lydvolum og annet utstyr i de raskt økende antallet av smarte hjem. Med andre ord kan dette også være et godt hjelpemiddel for funksjonshemmede og pleietrengende.  Denne koster heller ikke mye, kun 20 USD. Det er grunn til å tro at prisen subsidieres for å tiltrekke seg lojale kunder og bygge en helt ny type kundeklubb/program.

 Nettbutikkens død – en skoletime i disrupsjon

I en tradisjonell nettbutikk må du logge inn, finne varene som du er på utkikk etter, bestemme antall, overføre varene til en handlevogn, foreta utsjekk og betale. Nettbutikkene blir stadig bedre med funksjonalitet for handlelister, favoritter etc., men blir allikevel mer tidkrevende en handle-knappene. Sistnevnte er forhåndsprogrammerte knapper som unngår behovet for å gå inn i nettbutikken. Som nevnt, du trykker kun en knapp og varene blir levert. En Handle-knapp passer først og fremst for «vanekjøp» som eksempelvis vaskemidler, toalettsaker, toalettpapir og andre dagligvarer som kjøpes regelmessig, og ikke til kjøp av nye produkter du ikke har prøvd før. Gevinsten ligger derfor i en meget forenklet kjøpsprosess for kunden for repeterende kjøp. Dette bør være et stort tankekors for de virksomhetene som i dag har en strategisk målsetning om å flytte (større deler av) omsetningen til nettbutikk.

«Knappe-kjøp» vil endre mange bransjer. Den som tilbyr «knappen» med høyest leveringsevne kjent kvalitet og til lavest pris vinner. For de fleste betyr det ikke så mye om det står Kiwi, Rema eller noe helt annet på knappen. En kan derfor se for seg at helt nye aktører kommer på banen og får et first-mover forsprang. Aktører som eier merkevarene, Orkla eksempelvis, kan også ta grep om større deler av verdikjeden ut mot kunde. I en digital verden tyder nemlig alt på at unødvendige mellomledd blir overflødige.

Det er jo ingen som vil tjene penger på å kjøre ut en enkelt tannkremtube, så det hele må koordineres slik at distribusjonsmodellen blir effektiv. Ny teknologi og nye forretningsmodeller gjør imidlertid at verdikjedene og økosystemene nå endrer seg raskt. Nye nisjeaktører dukker opp i markedet, river fra hverandre veletablerte verdikjeder og bygger nye. Dette ser vi tydelig i dag eksempelvis innen transport og logistikk med aktører som Nimber, MegTilDeg.no, Robin App AS, Zoopit.no og mange flere. Rammebetingelsene for handelsnæringen er med andre ord i sterk bevegelse og realisering av en bærekraftig distribusjonsmodell for Amazon er nødvendigvis ikke så langt unna i Norge heller.

 Digitale kjøpesignaler og digitale knapper for «alt»

Digitale knapper er basert på relativt enkelt og kjent «Internet of things»-teknologi. En liten radio-sender avgir et signal via WiFi over internettet til en mottaker som omsetter signalet til en bestilling. En programvare koordinerer dine preferanser, betalingsinformasjon og andre innstillinger. Derfor kan denne teknologien også benyttes på mange andre områder; bestilling av taxi, bestilling av blomster på jobben, behov for snøbrøyting, bestilling av service på kaffe-maskinen, gi beskjed om at et toalett bør ryddes osv. En vil be om noe, eller si ifra om noe. Vi har nok derfor bare sett begynnelsen på hva billig knappe-teknologi kan gi av raskere og enklere tilgang og bedre tjenester i vårt nye digitale samfunn.

Hele det norske dagligvaremarkedet utgjør kun 10 % av Amazon sin omsetning, så det er nok andre og mer befolkningstette land og byer som prioriteres før Norge. Men kun en samarbeidsavtale med en norsk aktør med leveringsevne er nok til å sette fart på utrullingen. Og når knappene er i hus, er det for sent. Aktørene bør derfor våkne.

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter

Gi en tilbakemelding