TELLMANN Østensjøveien 36 N-0667 Oslo
(+47) 22 700 820
Digitalisering for de mange

Digitalisering for de mange

Postet  av   den 08.03.2017 

Digitalisering kan være så mangt. Ukentlig snakker vi med IT ledere som utfordres av egen selskapsledelse på digitalisering. Dessverre blir dialogen ofte upresis og generell.  Dette gjør det nødvendigvis vanskelig å iverksette riktige og målrettede tiltak. Det er lett å gå seg vill.

Felles for de fleste IT ledere vi snakker med er imidlertid at de «har digitalisering på radaren» og selvsagt «allerede har igangsatt flere digitaliseringsinitiativ». Skal man imidlertid ha styring på dette, kreves en opplyst dialog. En dialog hvor forventninger, ambisjoner og mål utforskes sett i lys av eget selskap og rammebetingelser. Dette er en forutsetning for at tiltak kan identifiseres, vurderes, besluttes og prioriteres.

I tiden fremover vil det være avgjørende for IT ledere å kunne føre en slik dialog i eget selskap. De som da har gjort sin hjemmelekse, vil kunne ta med egen ledelse på en viktig reise. IT ledere som ikke evner å lede an i en slik prosess derimot, kan i ytterste konsekvens oppleve å bli tilsidesatt av egen ledelse.

I Tellmann skiller vi mellom to typer selskap; de som ønsker å bli litt mer digitale og de som skal digitaliseres. Ditt selskap tilhører en av disse gruppene. Det er naturlig nok færrest i sistnevnte kategori, da vellykket digital transformasjon stiller store, ofte nesten uoverkommelige, krav til ledelse og ansatte i en virksomhet. De fleste selskap jobber i dag med ulike initiativ som i sum gjør at virksomheten blir litt mer digital, uten at dette nødvendigvis er styrt helhetlig. Ofte er motivasjonen en forbedret Operasjonell modell som skal gi kostnadsreduksjon, økt kostnadseffektivitet, redusert bemanning, økt kvalitet etc.

I tillegg til Operasjonell modell, snakker vi gjerne om to andre hovedområder for digitalisering; Kundeopplevelse og Forretningsmodell. Fokus på digitalisering av enkeltområder i den Operasjonelle modellen fører sjelden til grunnleggende omlegging av virksomheten. Her blir resultatet ofte altså at man blir litt mer digital. For de selskap som åpner opp for omlegging av Forretningsmodellen og Kundereisen, ser vi gjerne et ønske om etablering av nye verdikjeder, økt innovasjon etc. Dermed blir digital transformasjon ofte resultatet. «Ekte» digitalisering, om noe slikt finnes, dreier seg ikke om å automatisere eksisterende prosesser ved hjelp av digitale verktøy, men å nyttiggjøre seg av IT teknologi til å gjøre ting på helt nye måter, eller enda bedre, gjøre helt nye ting som gagner virksomheten. Dette gjelder for øvrig på tvers av disse tre områdene.

Så, hvor starter man da, eller hvordan kobler man grepet på allerede pågående initiativ?
Én ting kommer man sjelden utenom, enten ambisjonen er å bli litt mer digital eller å digitalisere selskapet, først må det ryddes i eget IT hus. Det være seg å få oversikt og kontroll på applikasjoner, sourcing, masterdata, arkitektur, prosjektportefølje og IT avtaler for å nevne noe. For å komme rett ut over hoppkanten, eller ut over rett hoppkant for den saks skyld, kan det være smart å snakke med noen som har gjort dette før og som vet hva som kreves.

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter

1 Kommentar

  1. John Ivar Liverød
    16. mars 2017

    Bra artikkel. Du skriver om to typer virksomheter. Det finnes en tredje: Det er en gruppe med selskaper som går godt og har gjort det en stund. De har kommet inn i komfortsonen. De har det greit med klarer ikke se ut over bedrifts-sfæren sin. De klarer ikke lenger å se sitt eget beste og forstår ikke at svingdøren er i ferd med å treffe dem i bakhodet.

    Det ser ut som dere har et godt grep på dette interessante feltet. Lykke til videre.

    Send tilbakemelding

Gi en tilbakemelding