
Kunstig intelligens – kommunikasjon mellom menneske og maskin
Av Stig Løvstad og Bjørn Høydahl, Tellmann Executive Advisors Vår tredje blogg under tema-paraplyen Kunstig Intelligens ser nærmere på hvordan maskiner nå i stor grad kan forholde seg til «dagligtale» i kommunikasjon med oss mennesker. Hvis du gikk glipp av våre 2 tidligere blogger, sjekk de ut her: Kunstig Intelligens – Hva skjer AI? og […]

Tellmann nyttiggjør seg av NTNU-students relevante akademiske perspektiver
Tellmann har for tiden gleden av å ha masterstudenten Marthe Helmen på utplassering. Marthe er underveis i arbeidet med sin mastergrad i arbeids- og organisasjonspsykologi ved NTNU i Trondheim. Med sin oppdaterte akademiske kompetanse bistår Marthe Tellmann med moderne, faglig forankrede perspektiver innenfor de menneskelige aspektene i endringsledelsesprosesser som Tellmann utøver både internt og […]

Tellmann satser på unge og kompetente NTNU-studenter for å styrke markedsarbeidet sitt
Tellmann har siden nyttår fått bistand fra NTNU-studentene Ola Sæther og Hans Ivar Ølberg i sitt markedsarbeid. Guttene studerer for tiden Industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU i Trondheim. Tellmanns arbeidsfelt befinner seg i stor grad i grensesnittet mellom forretningsutvikling og informasjonsteknologi. Det er nettopp i grensesnittet mellom IT, digitalisering og forretning at guttene innehar […]

Skyparadokset
Å hente forretningsstøtte fra skyløsninger blir stadig mer utbredt, både fordi dette er leverandørenes prefererte leveransemodeller og samsvarer med en fleksibilitet og leveransemodell mange kunder ønsker seg. Og løsningene inkluderer i stadig større grad løsninger som både er forretningskritiske og forretningsnære for den enkelte kunde. Slike skybaserte løsninger er gjerne løsninger med standardfunksjonalitet. Det innebærer […]

ERP Digital Standup onsdag 09.03- «Ditt neste ERP-prosjekt blir skybasert. Hva innebærer det?»
Onsdag 9.mars gikk vårens ERP Digital Standup av stabelen. Med oss hadde vi SAP, RamBase og IFS, sentrale og toneangivende ERP-leverandører som presenterte sine løsninger og delte egne synspunkter rundt tematikken. Webinaret samlet nærmere 150 deltagere, nysgjerrige på det Tellmann og leverandørene presenterte. Her får du en oppsummering av hovedpunktene fra webinaret. Les oppsumering fra […]

Kunstig intelligens i oppdrettsnæringen
Av Stig Løvstad og Bjørn Høydahl, Tellmann Executive Advisors Vi vil i enkelte av våre KI-blogginnlegg fokusere på spesifikke bransjer, og denne gangen er det oppdrettsnæringen som står for tur. Dersom du ikke fikk med deg vår forrige KI-blogg, sjekk den ut her. Det vil nok overraske mange at teknologien i en bransje som fiskeoppdrett […]

Kunstig Intelligens – Hva skjer AI?
Av Stig Løvstad og Bjørn Høydahl, Tellmann Executive Advisors Kunstig intelligens og bruken av kunstig intelligens preger nyhetsbildet. Bare i uken som har gått, har vi kunnet lese om både Mercedes som har fått tillatelse av tyske myndigheter til å kategorisere sin selvkjøringsalgoritme på nivå 3 (conditional automation; noe som gjør at bilen under gitte […]

Endringsledelse Del I – Hvor begynner du?
«Når vi investerer så mye i digitalisering, hvorfor oppnår vi ikke de forventede effektene?». Dette er et spørsmål vi i Tellmann ofte får fra toppledere. Det er mange årsaker til at virksomheter ikke realiserer forventningene til ønskede gevinster.

Endringsledelse – slik lykkes du
I dag prates det mye om digitalisering. Det kan like gjerne omtales som modernisering. For å bytte en IT-løsning, eller å ta i bruk ny teknologi, vil ikke alene tilføre virksomheten nødvendig omstilling. Modernisering handler i større grad om endring av arbeidsprosesser og verdikjeder.

CRM Digital Standup – Fra CRM til kundeopplevelse
Tellmann har sammen med nettverket Forretningsløsninger Norge igjen hatt gleden av å invitere til CRM Digital Standup. Med rekordhøy interesse for temaet «Fra CRM til kundeopplevelse» så videreførte vi dette igjen – med tre nye leverandører og nytt perspektiv fra Tellmann. Her får du en oppsummering av hovedpunktene i webinaret.