Eller er det teknologi? Eller er det de to i kombinasjon?
Hvordan står det til med innovasjonskraften i ditt selskap? Når lot du sist teknologene og markedsfolkene sette seg sammen og utvikle en helt ny idé? Kanskje noe som er litt crazy? Hvordan ville du likt om de kom opp med en idé som er oppsiktsvekkende? Kanskje en game changer?
Leveringsøkonomi – den nye delingsøkonomien
Med et stadig voksende tempo lanseres nye tjenester basert på teknologi og en god idé som sparer folk for arbeid eller penger. En idé som gjør livet enklere for folk og bedrifter. Uber og Nimber er to eksempler på slike virksomheter. De lar privatpersoner bruke egne biler til å transportere hhv. folk og varer. Internett er bærer for virksomheten og bidrar til å koble kjøper og selger. Etableringen av disse selskapene har bragt med seg nye, kreative forretningsmodeller som utfordrer eksisterende aktører og tenkemåter. Og det vil ikke stoppe med dette. Nå kommer leveringsøkonomien for fullt. Det gjelder å henge med.
Det behøver ikke være dyrt og vanskelig. Noen mennesker, litt tid, frie rammer og åpne sinn, så er dere i det minste i gang.
Internett som kanal og markedsplass har skapt grobunn for en rekke nye virksomheter og for endring av hvordan tjenester frembys og leveres. Komplett.no er et eksempel på en virksomhet som har vokst frem som en konsekvens av internett, og som er blitt en milliardbedrift på salg av elektronikk og hvitevarer. Stadig flere produkter og tjenester selges gjennom slike kanaler. Og ikke minst; selve forretningsmodellene endres. Det er om å gjøre det enkelt, rimelig, pålitelig og bedagelig for folk flest.
Matvarebransjen har funnet frem til den samme kanalen. Adams matkasse, Godt levert og Kolonial.no er eksempler på bedrifter med voldsom ekspansjon. Bestilt på internett og levert på døren. Og hvem vet, kanskje kommer dagligvarer i salg via Komplett.no også? Det skulle ikke overraske, med Stein Erik Hagen på eiersiden. Restaurantbransjen er også på full fart inn i take-away-markedet. Snappit har laget en app der du enkelt bestiller fra restaurantens meny og plukker opp herlige retter på veien hjem. Så kobler man dette med en transporttjeneste, og vips blir restaurantmaten levert på døren.
Latskap + teknologi = match made in heaven
Og apropos vips, DnB sin app med samme navn er suverent enkel og grei for å overføre penger. Det sparer deg ikke for penger, men det gjør det enklere for deg.
Kjøpesenterkjeden Macy’s har også forstått at det ligger penger i makelighet og å spare kundene for tid. De bygger om flere av butikkene sine til hentepunkter og investerer heller i nye nettløsninger. I Frankrike har antall drive through hentepunkter eksplodert fra 1000 til 6000 på et år.
Alle disse eksemplene er basert på teknologiens muligheter. Løsningene gjør livet enklere for folk. «Latskapen» i kombinasjon med teknologi frembringer nye løsninger.
Nå er det ikke alle organisasjoner som befinner seg i forbrukermarkedet. Men selv i B2B-relasjoner ser vi at teknologien benyttes for å frembringe nye, ofte enklere, men alltid verdiøkende tjenester. Og dette kommer til å fortsette, i et stadig økende tempo. Spørsmålet er: Hvordan kan du gjøre det enklere å være kunde hos dere? Hvorfor ikke invitere inn et par kunder i diskusjonen?
Ofte sier man at det er de store som spiser de små. Men det er like riktig, og kanskje riktigere, å si det som konserndirektør i Lyse, Toril Nag; «Det er de raske som spiser de langsomme». For om forretningsidéen er andres latskap, krever realiseringen det motsatte; nemlig vilje, snarrådighet og moment.
Og uansett, det er bedre å spise enn å bli spist.
Herved er det servert. Vel bekomme.
Partner og erfaren leder og rådgiver innen digital forretningsutvikling, moderne forretningsstøtte og modernisering av IT funksjoner.