Skip to main content

Hvor lenge kan en struts stikke hodet i sanden? Vil den dø av mangel på oksygen, eller rett og slett bli utradert av trusselen den «gjemmer» seg for? Vel, dette med strutsen er riktignok en myte. Samtidig ser vi at parallellene til næringslivet er mange. I 2019 ser vi rekordmange konkurser, og mange bransjer er rammet. Å «stikke hodet i sanden», eller å vente på at problemene forsvinner, er en dårlig strategi – både for strutser og oss ledere.

Utfordringen

Næringslivet er i endring. En kombinasjon av mektige globale aktører og små innovative virksomheter bringer til bords helt nye idéer og muligheter. Verdikjeder endres og effektiviseres når ny teknologi erstatter og forenkler kompliserte prosesser. Jobber forsvinner og kostnader reduseres dramatisk. Trofaste kunder er blitt et forslitt begrep. Dagens kunder tilegner seg enkelt kunnskap om både produkt og pris, og de shopper rundt. At kundeadferd og kjøpemønster endres, har først og fremst rammet varehandelen brutalt. Sportsbransjen har lenge slitt med synkende resultater, og i disse dager ser vi tall som viser at 39 prosent av overskuddet til de største klesaktørene har forduftet.

Dette er et «vinn eller forsvinn» scenario. Enten velger du å utnytte de mulighetene du har til å modernisere virksomheten din, eller så bør strategien din sette søkelys på reisen inn i solnedgangen; Å maksimere profitt mens virksomheten din avvikles.

Tydelig definerte mål

Alle bransjer har en distinkt profesjon der bransjekunnskap, gode produkter og solide kunder i lang tid har gitt gode resultater. Men hva gjør vi når alle disse disiplinene endres «over natten». Dagens utviklingstakt er et forvarsel til alle bransjer, omstillingen er brutal og krav til modernisering og nytenking er kritisk. Forankring og beslutning med tydelig definerte mål for å omstille virksomheten er kun starten. Den tunge jobben kommer etterpå.

Riktig kompetanse gir mot til handling

Vi kan ikke snakke om modernisering uten å komme innom teknologi. Informasjonsteknologi har gjennom mange år blitt nervesystemet til de fleste virksomheter. Et nervesystem som vi ledere forventer skal fungere, som «IT-doktorene» skal holde liv i. Samtidig har vi bygget forretningen vår rundt dette nervesystemet. Vi har tilpasset systemet til å ivareta vår forretningslogikk, tilrettelagt rutiner og arbeidsoppgaver rundt disse og gjort oss mer og mer avhengig av dem. Dette har fungert fint i mange år, så lenge omgivelsene våre har vært stabile.

I dag prates det mye om digitalisering. Jeg velger å kalle dette modernisering, for bytte av IT-løsning eller bruk av ny teknologi vil ikke alene tilføre virksomheten nødvendig omstilling. Modernisering handler i like stor grad om endring av arbeidsprosesser og verdikjeder, som å ta i bruk ny teknologi. Dette krever kompetanse som de færreste virksomheter er forunt å ha. Innsikt som gir ledelsen mot og handlekraft. For en omstilling der en skal bytte ut virksomhetens nervesystem og flere organer samtidig, vil kreve begge deler.

Les mer om digital omstilling.

Løsningen ligger i fremtiden, ikke fortiden

Største hinder for modernisering og omstilling finner vi i alle etablerte sannheter. I alt vi har bygget og tilrettelagt for i virksomheten. I mennesker og i etablerte arbeidsoppgaver. Modernisering handler like mye om «hva vi skal slutte å gjøre» som hva vi må etablere av nye rutiner, prosesser og systemstøtte for fremtiden. Hvilken kompetanse mangler vi, og hvilken kompetanse blir overflødig?

Ikke alle ledere stikker hodet i sanden

Som leder vet du at omstilling og transformasjon er tøffe tak. Ja, kanskje det tøffeste du noensinne kommer til å bryne deg på. Derfor er det mange ledere som overser trusselbildet og kjører på med «business as usual». De har ikke tilgang til nødvendig kompetanse og mangler mot til å sette i gang, og plutselig er det for sent. Når tallene peker feil vei, og alle tilgjengelige ressurser mobiliseres for å jobbe med skadebegrensning.

Heldigvis er ikke alle ledere som strutsen. Det finnes de som virkelig vil lykkes og de har ingen tid å miste. Slike ledere er det mange som ønske å følge.

Hva skal du gjøre når du tenker at du har kommet langt på veien mot digital omstilling? Se våre tanker om dette.

Er du en slik leder? Da bør du ta kontakt med oss i Tellmann, for det er her vi virkelig kan komme til nytte.

[ninja_forms id=1]